حادثه 11 سپتامبر وعملکرد ها ي بعدي
ارسالي سمِر سروش ارسالي سمِر سروش


هر چند معماي حادثه 11 سپتامبر 2001 هنوز حل نشده است، اما از آن پس همه شاهد بودند كه اين حادثه در راستاي اهداف امريکا و صهيونيسم در مقاطع مختلف مورد سوء استفاده قرار گرفت. اين مسأله انگشت اتهام را درباره مسئوليت حوادث يازدهم سپتامبر نيز به سوي آنها بازمي‌گرداند. كساني كه منافع زيادي در سايه حادثه يازدهم سپتامبر دنبال كرده و مي‌كنند، هنوز از پاسخ دادن به سؤالات موجود درباره آن حوادث سرباز می‌زنند.ساعت هشت و 45 دقيقه صبح روز سه‌شنبه 11سپتامبر2001 يك هواپيماي بويينگ747 به يكي از برجهاي دوگانه مركز تجارت جهاني اصابت كرد و توجه همه جهانيان را به این نقطه از جهان جلب كرد. 15 دقيقه بعد هواپيماي ديگري متعلق به شركت يونايتد ايرلاين به ضلع جنوبي ساختمان ديگر برخورد كرد و كمي بعد اعلام شد كه هواپيمايي نيز به ساختمان پنتاگون اصابت كرده و يكي از اضلاع آن را تخريب كرده است. این بزرگ‌ترین حمله به امریکا پس از حمله جاپانی‌ها به پرل هاربر در سال 1941 میلادی است. بلافاصله مقامات و رسانه‌هاي امريكا بن‌لادن، تبعيدي عربستان سعودي در افغانستان و گروه تروريستي القاعده را مسئول حادثه معرفي كردند. بوش تلاش كرد ذهنها را به دوران جنگهاي صليبي منحرف كند و عليه اسلام اعلان جنگ كرد. ساموئل هانتينگتون حملات يازدهم سپتامبر به امريكا را نشاني براي صحت نظريه برخورد تمدنهاي خود قلمداد كرد. رئيس سازمان جاسوسي امريكا، سيا، نيز حملات مذكور را آغاز جنگ جهاني سوم ارزيابي كرد.

مردم امريكا نسبت به قربانيان حادثه احساس همدردي مي‌كردند و مقامات و رسانه‌هاي امريكا تلاش كردند با سوء استفاده از احساسات مردم، اين حادثه غم‌انگيز را كه 3036 قرباني گرفت.در مدت سه سال كه از آن ماجرا مي‌گذرد جرياني خشونت‌طلب که از جانب طیف نومحافظه‌کار حاکم بر امريکا هدايت می‌شود، عليه كساني كه در برابر سلطه مطلق امريكا مقاومت مي‌كنند، بر جهان تحميل شده است و آشکارتر از هميشه به سرکوب هر گونه حرکت حق‌طلبانه، دستگيری اشخاص و حتی جنگ و کشتار به بهانه مبارزه با القاعده و تروریسم می‌پردازد. حقوق بشر به طور علنی لگدمال و بيداري اسلامي در هر نقطه از جهان به عنوان تروريسم معرفي می‌شود. كساني كه بيشترين نفع را از حوادث يازدهم سپتامبر بردند نومحافظه‌كاران ايالات متحده بودند. زيرا توانستند در سايه آن راهبرد نظامي توسعه‌طلبانه خود را كه ده سال است بر اجراي آن تأكيد مي‌كنند، با خوشحالي در مرحله اجرا ببينند.
آنها همواره خواستار افزايش بودجه نظامي امريكا و استفاده اين كشور از قدرت نظامي خود در برابر كشورهايي چون عراق بودند و با وقوع حادثه يازدهم سپتامبر توانستند افكار عمومي را به راحتي به سوي سلاحهاي ميكروبي و كشتارجمعي عراق كه هيچ‌گاه اثبات نشد جلب كنند. آنها كنگره امريكا را متقاعد كردند بودجه نظامي اين كشور را نيز تا بيش از چهارصد ميليارد دالر افزايش دهد.در اين حادثه ردپاي تروريستهاي القاعده قابل مشاهده بود اما طبق نظر كارشناسان، طراحي و برنامه‌ريزي چنين عمليات پيچيده‌اي از عهده آنها برنمي‌آمد. امروزه نفوذ سازمان جاسوسی سیا به مراکز تصمیم گیری القاعده نیز برای بسياري ثابت شده است، بویژه آنکه رئیس این سازمان در سال جاری به این امر اذعان کرد. در این میان سؤالات زیادی درباره حادثه یازده سپتامبر 2001 بی‌پاسخ مانده است و به نظر می‌رسد مانند ترور جان‌اف کندی، رئیس جمهور اسبق امریکا که به طرز مشکوکی به قتل رسید، در ابهام باقی خواهد ماند.با وجود تلاش مقامات کاخ سفید براي مخفي نگه داشتن برخی اسناد مربوط به حوادث یازده سپتامبر، در لایه‌های پنهان قضایا نگاه مردم به تدریج به سوی مظنون اصلی متوجه می‌شوند. به هر روی طرحي كه ابهامات ذيل را موجه و روشن سازد عوامل اصلی حوادث تروریستی یازدهم سپتامبر 2001 را مشخص خواهد کرد.
- مقامات آمريكا تا كنون از افشاي اسناد مربوط به حادثه 11 سپتامبر امتناع ورزيده‌اند. سال گذشته توماس کین رئیس کمیسیون ویژه تحقیقات یازدهم سپتامبر کاخ سفید را به علت ارائه ندادن گزارش‌هاي محرمانه سازمانهای اطلاعاتی این کشور درباره حادثه مزبور سرزنش کرد.
- اين حادثه پاسخي به نياز حاکمان نومحافظه‌کار امریکا بود تا در فضاي آن تئوري‌های نظامی‌گرایانه خود را به بهانه مبارزه با تروريسم عملي كنند. همين حادثه بود كه بهانه اشغال عراق و افغانستان را براي امريكا فراهم ساخت. - يك گروه فيلم‌برداري از اولين برخورد هواپيماي مسافربري با ساختمان مركز تجارت جهاني در ساعات اولیه صبح از 14 زاويه فيلم‌برداري كرده است. يكي از فيلمها از فاصله‌اي دور و از زاويه‌اي برداشته شده است كه نشان از آمادگي قبلي فيلم‌بردار براي تصويربرداري از صحنه برخورد دارد.
- با وجود بیش از سه هزار کشته در میان قربانیان ساختمانهای مرکز تجارت جهانی، هيچ يهودي در ميان آنها يافت نشد و طبق گزارشها از قبل به آنها اخطار شده بود که در محل حضور نیابند و هيچ كدام از شاغلان يهودي مركز تجارت جهاني در آن روز سر كار خود حاضر نشده بودند.
- امریکا یک سيستم كنترول دفاع هوايي دارد كه در شهرهاي بزرگ هميشه فعال است و هر هواپيمايي كه حركات مشكوكي داشته باشد بلافاصله مجبور به فرود مي‌كند و در صورت عدم همكاري آن را ساقط می‌نماید. این سیستم روز یازدهم سپتامبر آن سال يك ساعت و نیم پس از اصابت اولین هواپیما فعال شد. همچنین با توجه به امكانات گسترده جاسوسي و امنيت پروازي در امريكا، محال است چند فروند هواپيماي غول پيكر چند ساعت در راههای هوايي امريكا به صورت غيرمجاز پرواز كنند، و ردگيري نشوند. بعلاوه هيچيك از خلبانان موضوع ربودن هواپيما را به كنترول پرواز اطلاع ندادند.
- در اطراف محل انفجار در ساختمان پنتاگون هيچ اثري از هواپيماي مسافربري ادعا شده و حتي از اجساد قربانيان احتمالي يافت نشد. همچنین محل انفجار در یکی از اضلاع ساختمان بسیار كوچك‌تر از آن بود كه به وسيله يك هواپيماي مسافربری غول پيكر ايجاد شود. محل انفجار بیشتر به محل اثابت یک موشک معمولی شبیه است.
- عمليات انجام شده نياز به همکاری 70 تا 100 نفر نيروي حرفه‌اي داشته و نمي‌توانسته كار افراد دوره ديده در اردوهاي بن لادن باشد. بويژه هدایت هواپیمایی که به ساختمان مرکز تجارت جهانی برخورد کرد برای یک خلبان حرفه‌ای و کارآزموده نیز بسیار مشکل است، زیرا مانور ماهرانه‌ای که هواپیما برای گردش به طرف ساختمان داشت در مورد یک هواپیمای غول‌پیکر مسافربری غیرممکن به نظر می‌رسد. همین امر است که برخی کارشناسان را بر آن داشته است که ادعا نمایند هواپیمای مسافربری بوسیله یک کیت هدایت شونده و خودکار به سوی ساختمان مذکور هدایت شده است.
- مدتی قبل از حادثه روبرت مردوخ، یک سرمایه‌دار صهیونیست که مالک شبکه خبری فاکس‌نیوز و دارای نفوذ در محافل قدرت در امریکا و رژیم صهیونیستی است، ساختمانهای مرکز تجارت جهانی را برای مدت صد سال اجاره و آنها را نزد یک شرکت بیمه جاپانی بیمه کرد. این سرمایه‌دار یهودی بعد از ویران شدن ساختمان‌ها مبلغ هنگفتی از شرکت بیمه مذکور دریافت و به سرمایه خود اضافه کرد. کمپنی فیلم‌سازی وی یک سال قبل از حادثه یازدهم سپتامبر یک فیلم سینمایی پرخرج روی پرده سینماها فرستاد. داستان آن فیلم بسیار شبیه آنچه بود که در سپتامبر 2001 در نیویارک رخ داد.
- چند روز قبل از وقوع حادثه، سفر شارون به امريكا با اخطار مقامات امنيتي رژيم صهيونيستي مواجه شده و به تعويق افتاد.
- تمامی سهامداران عمده يهودي سهام خود در شركت‌هاي هوايي را به فروش رساندند.

- طبق اظهارات دونالد رامسفلد وزير دفاع امريكا در مصاحبه با شبکه خبری سی‌ان‌ان در تاریخ پنجم دسامبر2001 وی صبح روز 11 سپتامبر، دقایقی قبل از وقوع حادثه، در دیدار با عده اي از اعضاي سنا با لحن خاصی به آنها گفته است: در آينده نزدیک شاهد حادثه‌ای تکان‌دهنده خواهید بود. این حادثه‌ به اندازه کافی تكان‌دهنده خواهد بود كه به همه یادآوری کند که داشتن یک وزارت دفاع قدرتمند تا چه حد برای صلح و ثبات جهان اهميت دارد.
- هنگامی که خبر حادثه را به بوش می‌دهند هیچ عکس‌العملی که حاکی از تعجب باشد در رئیس جمهور امریکا مشاهده نشد.
- اسامي هيچيك از 19 عربي كه مقام‌هاي امريكايي آنها را به عنوان عوامل حملات 11 سپتامبر معرفي كرده‌اند، در فهرست مسافران هواپيماها قيد نشده و جسد هيچ يك از آنها نیز در محل حوادث شناسايي نشده است. همچنین 23 نفر از نزدیکان بن‌لادن مدتی پس از حادثه یازده سپتامبر بوسیله هواپیما مسافربری کوچکی که معمولاً در اجاره کاخ سفید است به عربستان سعودی منتقل شدند.
درباره عكس اين خبر : پوستر طراحي شده براي آلبوم گروه موسيقي موسوم به كاپ مستقر در اوكلند امريكا كه چند ماه قبل از حوادث يازده سپتامبر 2001 منتشر شد.
November 16th, 2004


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی